søndag 28. november 2010

Tilbakeblikk

I fjord på denne tiden var det et kaos i huset. Malingsjobben som gjenstod var enorm og kjøkkenet var ikke kommet på plass. Leverandøren var forsinket med et HALVT ÅR.. Huset var en byggeplass uten like og det føltes som vi ALDRI skulle bli ferdig. 

Rivingen og rengjøringen av veggene... Selv om jeg var gravid var dette arbeid for meg. Det var utrolig gøy i starten fordi vi ikke visste hvilke kvaliteter som lå under alle platene og glavapappen. Spennende! Glavapappen var forresten et sant mareritt! Med brekk-jern fikk vi av bare en liten bit av gangen. Puhh! Kniper meg i armen! Å hvor fantastisk å ha lagt dette kapittelet bak seg! Jeg elsker dette huset og er så glad for det, men jeg var naiv da vi kjøpte det og ante ikke hvor mye arbeid det kom til å bli. Glad er jeg for det nå når vi er tilnærmet ferdig. 

Under her viser jeg noen av tapetsortene som dukket opp. Vi har tatt vare på biter av de forskjellige sortene. Det samme har vi gjort med avisene som noen steder var brukt som isolasjon. Avisene var revet opp men et sted stod det årstallet 1876... det er lenge siden det. Det stod noe om spesidaler.. For meg var dette et lite adrenalinkick. :)













Taket i ene stuen etter at vi hadde fått bort platene, isolasjonen, tusen spikre og musebol/lort :)















Aaaaaaaaaaaaaah! Her skjedde en av krisene i huset under malingsjobben... Desverre så trodde maleren som vi tilslutt måtte kontakte, at denne stuen også skulle males. Han tenkte "lurt, her kan jeg jeg vaske/tørke kosten min." Min mann hadde et ønske om å ha en umalt tømmerstue og det skulle han få. Er glad for det i dag.  Litt dumt men vi oppdaget en malingsteknikk i dette rommet her. En type marmorisering,  som kom på 1700-tallet. Den er vanskelig å se her, jeg tror jeg har bilder av det et sted, men fant det ikke nå.. I alle tilfelle, så var ikke denne malte brystningen som skulle ligne marmor/sten, intakt. Jeg ville nødig fjerne den i og med at dette er av antikvarisk verdi. Riksantikvaren ba oss ikke fjerne den, men å restaurere den hadde vi ikke mulighet til.. 
Det endte med at vi behold den på veggen som dørene står opp etter her. Her var malingen helt inntakt. Kanskje ikke så pent, men for meg var det viktig å beholde det. Min mann pusset ned resten av stuen med en liten vinkelsliper. Dette for å få veggene jevne og å få bort alle tapetrester. Vet ikke, men det føltes som han stod inne i støvskyen hele sommeren 2009. STAKKAR! Så kom denne maleren og ødela alt sammen. Dekorasjonsmalingen var nå tapt.. Jeg klarte ikke å fjerne de siste sporene etter den og trumfet vel egentlig igjennom at vi måtte male over marmoriseringen og veggen.. Da ville jo dekorasjonsmalingen ligge under og fortelle sin historie.. (Har beholdt en liten flik inne i hjørnet)  Alt arbeidet min mann gjorde med denne veggen ble forjeves. Så et tips som dere sikkkert vet. Skal dere få et resultat akkurat som dere vil, så er det best å gjøre alt malingsarbeidet selv!!!



Det mørke som dere ser her, er en flik av tjærepapp som tydeligvis ble brukt før. Spikrene som var pepret i disse platene og inn i den grønne tømmerveggen, har ført litt tjære inn i veggen. Vi fjernet alle spikrene og sparklet hundrevis av spikerhull.Vi smurte kvistelakk på og malte 3-4 strøk med linoljemaling... Men neida, i forhold til tjære som slår igjennom malingen, er det bare til å gi opp. Har snakket med malerforretningen og de sier det samme, det er ingen ting som kan hindre tjæren å sive igjennom.. Så nå har vi gule små flekker der hvor spikerhullene har vært.. Det var til pine i starten men nå er det glemt og jeg tenker ikke så ofte på det.


Nå er kongerøkelsen tent og mannen kommet hjem fra sen jobbing.  Han sa nettopp, "Åh! Her luktet det godt! Er det gløgg? Jeg har lyst på gløgg. "

God 1. søndag i advent til dere alle !

Klem fra meg
***

22 kommentarer:

  1. Himmel vilket jobb.........
    Ibland är det verkligen tur att man inte förstår från början hur mycket tid man får lägga ner. Så synd på marmoringen också. Det är nog bäst att göra det själv som du skriver.
    Ni har verkligen fått till det så makalöst fint och ni har jobbat HÅRT!!!!
    Beundrar er måste jag säga.
    Önskar dig en fin vecka.
    Kram från Mia

    SvarSlett
  2. Fy søren, dere har virkelig hatt litt av en jobb, men så utrolig vakkert det har blitt nå!!
    Kan tenke meg mannen din var skuffet når all den jobben var forgjeves.. Uff! :/

    Kongerøkelsen skaper stemning her i heimen også!

    Ha en herlig kveld videre, vennen!

    Klem

    SvarSlett
  3. Jeg tror jeg hadde blitt gal hvis jeg skulle gjort all jobben dere har gjort.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  4. Åh gud så surt. Jeg hadde blitt sinna jeg. Huff tragisk oppussings historie det der. Men det ble jo fint til slutt likevel. :)

    SvarSlett
  5. Å så mye jobb det er, og jeg kjenner meg igjen i så mye av det.. Den pappen som bare løsner i biter, gleden over hva som skjuler seg under takplater, gulvtepper/belegg og tapeter/plater på veggene, og jobben med å komme inn, opp, ned til det! :-) Men gamle hus er hus med sjel!! Og deres er utroolig flott!! Håper du har hatt en fin adventskveld! Klem

    SvarSlett
  6. Huff...dette bringer tilbake litt dårlige minner for min del. ser veldig ut som huset vårt på et tidspunkt.
    Men det er jo verdt det!!!

    Det er jo en utrolig reise det å grave seg igjennom tapeter, maling og treværk...tror man får et veldig spesielt forhold til huset sitt i allefall.
    Jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å gå igjen i gangene her for å passe på at det er orden i "sysakene";)

    Håper du har hatt en deilig start på adventstiden Helene-mor!

    Klem,Hanne

    SvarSlett
  7. Hjelpes, for et slit! Men tenker også at det måtte være spennende å finne slike skatter underveis! Tenk, så herlig å få "følge" husets historie bakover på den måten! Og så herlig å ha slike historier å fortelle om huset sitt i ettertid ;-).

    Kongerøkelse vekker gode minner fra barndommen :-).
    Kos dere med huset og godlukten!

    :-)

    SvarSlett
  8. Så gøye bilder :) Du har virkelig grunn til å vere stolt av huset ditt. Så masse jobb! Spennende å finne skatter inni veggane! Me fant berre kjedelig boss fra 50 tallet :/
    Men du? han maleren... "trodde" det skulle males! Ååå eg hadde vert så sint!
    Ønsker deg ein fortsatt fin søndagskveld!
    Hilsen Grete :)

    SvarSlett
  9. Så utrolig heldige dere er som bor i et hus med så mye historie!!! Gøy å se alle de ulike malingslagene og tapetrestene:) Selv om det var slitsomt da det stod på, så må det være herlig å nå kunne nyte det ferdige resultatet og bare kose dere den første julen i huset dere:)

    SvarSlett
  10. Heisann sønnsjain :-)

    Herregud dere har vært så sinnsjukt flinke!! Det er egentlig ikke så mye mer å si, for jeg eeeeelsker huset deres!!!!BIG LOVE!!! :-))
    Og at dere har tatt vare på så mye historie er helt fantastisk, spennende og ufattelig fasinerende! Jeg tar av meg hatten for Team Helgesen og Co. :-) Ingen over, ingen vedsiden!

    STOOOR klem
    W:-)

    SvarSlett
  11. Og bare et halvt år senere fikk dere Norges vakreste hjem! Det er til å ta av seg hatten for! For en jobb dere har hatt. For en tålmodighet!
    Kos dere med gløgg! Det blir en annen jul for dere i år:-)
    Adventsklem fra Hjørdis

    SvarSlett
  12. Wow for en jobb dere har gjort..men og så veldig spennende som en skattejakt:)Den tjæren tror jeg de brukte på møbler en periode og...har pusset ned noen gamle møbler med slikt seigt mørkt slag....
    Ja..deilig og sitte nå med et ferdig resultat..
    ha en kos ny uke....

    eddaKlemmer

    SvarSlett
  13. Gu så flinke dere har vært, må ha vært litt av en jobb... Og resultatet er jo bare så utrolig vakkert!!

    SvarSlett
  14. Se her, ja. Synesjeg kjenner igjen prosessen :-) Godt å komme i mål, hvis man noensinne gjør det i gamle hus. Håper dere får en flott adventstid med mye gløgg og kos. Klem fra meg.

    SvarSlett
  15. WOOOOW for en UTFATTELIG STOR jobb - OG FOR ETT FANTASTISK FLOTT RESULTAT!!!

    Dere har all grunn til å være STOLTE!!!

    Ha en fin adventstid!!!

    Hilsen
    Marianne

    SvarSlett
  16. Fy for en jobb!!
    Æsj tenker det var lite trivelig med muselort overalt... Kan tenke meg det ser litt sånn ut på hytta vår også oppunder taket!
    Ellers var dere jo maks uheldige da med tanke på maleren, men han hadde det vel ikke så gøy han heller tenker (håper) jeg!
    Ha en fin fin dag da:)
    Klem Tone-C

    SvarSlett
  17. Utrolig kjekt å lese gjennom dette innlegget og studere alle bildene. FOR et arbeid som ligger bak!!!
    Det som også er kult er at dere har vært så flinke til å dokumentere prosessen underveis.
    Jeg husker ikke at det så slik ut.
    Ufattelig trist med marmoreringen. Uerstattelige teknikk er gått tapt....
    Klem

    SvarSlett
  18. hej vännen, vilket makalöst arbete ni har lagt ned på ert hus men vilket vackert hus. Vilken tur att just ni fick ta hand om det. Det är sååå vackert hos er. Kram på dig/Ingela.

    SvarSlett
  19. Man må sige at der har været tapetseret nogen gange i jeres hus, sjovt at se hvad der har været "moderne" gennem tiderne. Det er et stort arbejde i har lagt i renoveringen.

    SvarSlett
  20. For en jobb dere har hatt Helene! Men når dere nå kan nyte resultatet var det nok verdt hver eneste arbeidstime!
    Her i huset lukter det også kongerøkelse nå, og det varmes stadig gløgg ;)
    Kos deg i adventstiden!
    klem Laila

    SvarSlett
  21. This place really needs some serious restoring, good luck!

    SvarSlett