tirsdag 23. november 2010

Litt forandring


 Denne englevingen kom opp idag. Har et par stykker til som venter på å få komme på et juletre. Driver å ommøbelerer litt og forsøker å få til inngangspartiet/mellomgangen. Gøy, men ikke når det ikke fungerer. !!! Er ikke ferdig.



Gravlykt i norgesglass fant jeg ut igår var en god ide. Kjøpte gravlyktene fordi de var på tilbud og skjønte ikke helt hvilken lykt jeg skulle plassere dem i. "Hvem har dødd?" ble jeg spurt om da jeg lesset dem opp på kjøkkenbenken. 
Fant ingen lykter som de passet i og endte opp med å putte de oppi noen norgesglass. Superfornøyd med det. Nå slipper kubbelyset å smelte i en pøl i bunnen av glasset lenger før det egentlig var tid for det. 

***
Hadde glemt at vi hadde en gammel kjøkkenmodul stående på et lager. Skal si jeg ble glad når jeg fant den! Det er den tingene på bildet over her står på.Tanken var i starten å bygge kjøkkenet opp rundt moduler av bruktfunn.. Sjekk ut søs sitt kjøkken Lille Vildand, hun har virkelig begynt å få til det. Vi derimot innså at vi ikke fikk det til å gå opp, så nå har vi plutselig dette lille skapet tilovers. I´ll show you tomorrow. Har ikke fått tatt noen bilder av den enda.


Vi hadde kjøpt kjøpmannsdisken vår, vitrineskapet og den gamle kjøkkenmodulen med tanke på å få det til på kjøkkenet. Mannen så helst at det skulle være praktisk og vi orket ikke å styre mer.  Det endte med at mannen tegnet kjøkkenet i google sketchup og fikk det laget hos Haugen Trevare i Tinn kommune. Rimeligere enn er i Bergen og det beste, at han var god på å lage kjøkken i heltre furu. Spurte sikkert over 20 forskjellige kjøkkenleverandører. INGEN ville levere i furu. For mykt og ustabilt tre sier det. Jammen men san, det er jo sant, men det lar seg fint gjøre hvis man har peiling på hvilket materiale en skal bruke.

Hurra for furu!! Kvister eller ei ! Det var jo furu de brukte i gamle dager, så da må det bli furu:) 

Hadde visst et bilde likevel.


Og takk for alle gode kommentarer!!!! 

ME LOVE YOU!
Helene

17 kommentarer:

  1. Så fint kjøkkenskap! Har lekt meg med tanken med gamle moduler selv, men det er vel et puslespill å få det til å gå opp. Så koselig med englevinger, vil så gjerne pynte med et par store til jul, men mannen i huset er skeptisk til den type "jentepynt". Men så til et spørsmål! Ser du har brukt antikkvoks på det gamle bordet. Jeg har fått den gamle trehesten som jeg viste bilde av på bloggen for litt siden nå, og vurderer å bruke antikkvoks på den for å beholde den fine patinaen. En møbelselger fortalte meg engang at gamle møbler ikke skulle vaskes, men gnis inn med antikkvoks for å beholde den gamle looken. Tror du det vil funke, du som har prøvd voksen? Treet har en så fin lys grå farge at jeg ikke tør å dra fram såpevannet!

    Klemmer :)

    SvarSlett
  2. Vakkert skap! Men du verden for eit tolmod J må ha, for å finne alle delane ho treng! Flotte bilder, og så flott inspirasjon!

    God klem!
    E :)

    SvarSlett
  3. Nydelig modul dette! Dere er så flinke =)

    Gleder meg til å se hvordan du pynter til jul. Blir vel første jula i dette flotte huset deres?

    BØR man egentlig bruke gravlykter inne? Jeg bare spør, fordi jeg mener å ha lest på noen av de at det kun er for utendørs bruk? Mulig de oser noe?? Smart er det i alle fall, om man kan ha de inne. Holder på å bli gal av alle kubbelysene som renner ut over alt, og ødelegger dukene ...

    Renate

    SvarSlett
  4. Veldig fin kjøkkenmodul.. og hvorfor ikke furu. Er jo kjempe stilig hvis en har den rette stilen.
    Selv digger jeg treværk av alle sorter, men liker ikke når furuen gulner.. da får den gjerne et nytt liv med litt beis.

    Ønsker deg en flott dag!

    Klem Madelén

    SvarSlett
  5. Heisann,

    Syns du er kjempeflink jeg :-) Og det skapet er jo bare LÅVLI!!!

    Jeg bruker også masse gravlykter - men kun ute. Står på dem at det kun er til utendørsbruk, men vet egentlig ikke hvorfor de ikke kan brukes inne. Os? Sot? Don't know.
    Men jeg bruker de jo inni andre lykter som jeg har utenfor på trappen. Og om du tar av den "gll-toppen" og tar litt koselig rødt bånd rundt - blir det jo skikkelig julete :-)

    Hadde jeg hatt sånn stoler som Søs, hadde de hengt fast i hekken min også - that's for sure :-)

    Wining ja.......tja mon tro om vi ikke skal klare det. I'll be back :-)

    Gudd nait zzzzzzzzzzzzzzzz

    Klem W .-)

    SvarSlett
  6. Älskar dina bilder så fint du har det!!!!
    hA EN FIN DAG!
    Kram Kathrine

    SvarSlett
  7. Så fint skap.. Og ikke minst Kirkestake:-)
    Selv om min stil nok er litt anderledes enn din, synest jeg du har det fantastisk nydelig i huset ditt. Skikkelig gjennomført.
    Og vell fortjent vinner av Boligpluss - Norges Vakreste Hjem! Så den Kirkestaken var deg vell fortjent. Det er jo av oss selv vi får de beste premiene :-)

    Ha en fin dag videre..

    Klem Birte

    SvarSlett
  8. Nydelig skap du har
    Ha en fin dag
    Klem Tove

    SvarSlett
  9. Nydeli kjøkkenskap :)
    Gravlykte har æ i utelyktene, så kjekt når de står å brenn i timesvis uten at man treng å være nervøs førr flammen :)
    Men fikk jo så klart spørsmål om kor mange grave æ skulle på...
    Syns de e praktisk til hjemmebruk å :)

    Du har nu ett nyyyydeli hus :)

    Klæm

    SvarSlett
  10. Kjempefine bilder..

    gravlykter bruker jeg i utelyktene mine...

    så flott skap du har da..
    O=)

    SvarSlett
  11. Nydelige bilder, Helene. Kjempefin pynt, og smart med gravlykt i glassene. Mye mindre klin! :o)

    Ha en fin dag videre.
    Klem Jenny

    SvarSlett
  12. Så utrolig fint det ble!!!! Tenk å bare finne møbler man ikke visste man hadde! Du må ikke engang tenke på å male det, ihvertfall ikke på en stund..:)

    SvarSlett
  13. Jag kan vara med och slå ett slag för furu! Det var en härlig köksmodul du har där... Det är underbart med ett kök med gamla moduler, men det är rätt svårt att få till snyggt OCH praktiskt. Ser att du börjar få till lite julstämning, mysigt! Kram!

    SvarSlett
  14. for et nyyydelig skap!! furu er flott på gamle møbler:)

    SvarSlett
  15. Takk for ALL skryt og positiv omtale!
    Ingenting er vel gøyere enn å ommøblere - er det en vakker gine som er grunnen? Kanskje hun ikke trives der borte? Vil hun flytte hit sa du? Velkommen, velkommen!

    SvarSlett
  16. Kjempefine bilder, og det skapet kan du sende over haugen hvis du blir lei det:-)

    SvarSlett