lørdag 6. november 2010

God helg!

Dette er ytterdøren som har stått i huset vårt i gamledager. Den tidligere eieren satt dem inn her i garasjen for å ta vare på dem. Disse dørene var utgangspunktet da vi skulle finne nye dører til huset vårt. Geir Vetti som er spesialist på slike ting, mente at det ikke haddde vært glass i dem men at speilet i dem har falt ut. Jeg kunne jo egentlig tenke meg glass i døren som vender ut mot gaten. Det er døren som fører inn til trapperommet. Her er det lite lys.. men det ble for dyrt å lage forskjellige dører. Vi endte opp med tre like dobbeldører. Er i grunn veldig fornøyd med dem. De er billigere og mer vakker enn hvis vi skulle bestilt en døbbeldør hos en vanlig forhandler. Snekkeren i Kaupanger kunne sitt håndtverk og var langt fra stiv i pris. Vi leverte tegninger på hvordan vi ville ha dørene og han laget dem på mål. FANTASTISK! Og jeg føler meg veldig heldig som fikk muligheten til det. Hadde det ikke vært for Geir Vetti hadde vi ikke oppdaget disse ressursene som finnes.







 Noen som kan si hvor gammel døren er ved å se på håndtaket og hengslene? Jeg hadde ambisjoner om å få noen som hadde peiling på det hos fortidsminneforeningen til å hjelpe meg. Men jeg fikk aldri tak i de på telefon.



 Her er dørene fra utsiden




 Fargeinspirasjonen. Bildet er tatt i Gamle Bergen museum. Vi endte opp med fargekoden 3010 - R80B. Gustaviansk blå. Det er den som jeg synes ligner mest på denne. Vi var på inspirasjonstur på museumet og det var veldig nyttig.


Resultatet



Her er huset vindu og dørløs og det mangler en del ytterkledning og takstein. Huset er rimelig hult inni også. Litt usikker på når bildet er tatt. Tror det var i fjord vår.



 Her er håndtegningen vi gjorde før vi satte i gang med prosjektet. Slik var det vi ønsket oss at det skulle se ut. Det ferdige prosjektet ble tilnærmet likt :)


En annen av dørene som er i garasjen. Den kan ikke åpnes lenger, men har fungert som døren til utedoen for lenge siden. Legg merke til hullene øverst på døren. Garasjen har vi ikke begynt på enda og den skriker egentlig etter hjelp..... Men alt til sin tid. Håper miten ikke spiser den opp før vi får kapasitet til å ta vare på den.


Yhuuuu! Old days!..... Veldig gravid og med sparkelpussing på programmet. Helt absurd mange spikerhull som måtte taes. Måtte og måtte, men vi tenkte at det ble penest.. Hakket oppgitt her på bildet. Bildet er tatt på min datters rom i fjord sommer.

Lørdag og fint vær !! God helg til alle sammen!

Klem
Helene

18 kommentarer:

  1. Vilket otroligt jobb ni har gjort. Är så fantastiskt att ni lägger så mycket själ i detta och att ni kollar upp historien bakom.
    Dörrarna är jättevackra.
    Ha en riktigt fin helg!
    Mia

    SvarSlett
  2. Åh så fint!!!
    vad duktiga ni är!!!!
    ha en fin Helg min vän!
    Kram Kathrine

    SvarSlett
  3. utrolig, du har vært dyktig til å se gull i gråstein...
    så herskapelig tilslutt..!
    klem,magny

    SvarSlett
  4. Tenk så deilig at dere er ferdige!!!! Gøy å se underveisbilder, da setter man enda større pris på sluttresultatet.. Og fantastisk å ha slike gamle bygningsdetaljer på huset sitt og til og med garasjen!!! Nå kan du prise deg lykkelig for at du ikke fikk huset på "haugen", men fant denne perlen av et hus i stedet... Lykke:)

    SvarSlett
  5. Sjalabias. Du kledde veldig godt den pussemaskinen :-)) Dere har vært så utrolig flinke!! Blir nesten utslittt bare ved tanken (og IDAG skal det ikke så mye til...ha haha)
    Kjempekoselig å se dere, og lille frøken E og Tobbelusken lekte jo så fint sammen - de er så skjønne atte :-)
    Nå skal eg snart slenge meg på sofaen - trur eg....eg e jo helt knust..ha ha ha..
    Skal egentlig ned til en nabo å se nye kjøkkenet hennes, men vet ikke helt om jeg tør. ha ha ha Du vet jo hvordan det kommer til å ende..........en flaske vin....2 flasker vin...og plutselig kl 0500 husker vi at vi burde lagt oss for lenge siden.....gu at eg aldri lærer!!!

    Ha en stille og rooooolig kveld :-)

    Stor klem W

    Ps! Husk å sende nr på sms

    SvarSlett
  6. Så bra at tidligere eier hadde vett til å ta vare på de gamle dørene, sånn at dere så hvordan det opprinnelig hadde vært. Resultatet ble kjempefint, og den fargen er så flott!
    Merker at jeg er i overkant opptatt av dørene på gamle hus for tiden, så det var gøy med et sånt inspirerende innlegg!
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  7. Hei! Håper dagen er fin for alle mann alle? Spesielt dei som er sjuke? Flott innlegg, og så kjekt at dørene kunne bli så fine! Nydeleg farge! Og herleg jobbebilde til slutt! :)

    Ha ein lovely kveld!
    Klem frå E :)

    SvarSlett
  8. For et herlig innlegg! Vakre bilder og vakre dører! Utrolig at de har spart på den gamle ingangsdøren, skulle gjerne visst hva som har vært i vårt inngangsparti engang i tiden. Håper datteren din har fått hjelpen hun trang på sykehuset. Ha en fin kveld <3

    SvarSlett
  9. Flotte disse dobbeltdørene...og så nydelig den blåfarven....
    og flott med hjelm var du og:)
    ha en kos helg
    eddaKlemmer

    SvarSlett
  10. For et forseggjort, gjennomført og helt herlig innlegg.
    Jeg elsker det gamle huset som står der - mer eller mindre urørt. Tenk dere godt om før dere begynner her. Hva som må gjøres - og hva det skal brukes til.
    De dørene - jeg er en dørfanatiker - og synes at den gamle inngangsdøren er helt unik og vakker.
    Morsomt å se før - bilder - har glemt hva slags storstilt oppussingsprosjekt dette var.
    Håper at du nyter fred og ro nå - og har beina høyt.
    Igjen - ett innlegg det ligger mye tanke bak♥♥♥

    SvarSlett
  11. Det er virkelig en fryd å være her inne :) :)

    SvarSlett
  12. Hei!
    Synes dørene deres ble veldig fine! Herlig at dere ikke bare går og kjøper nye dører og setter inn, men gjør dere umake med å lage kopi av gamle. Mye finere, og flott at det ble billigere også. Gustaviansk blå er en god farge. Jeg har den på et av barnerommene til gutta våre.
    En god dag ønskes deg. :-)
    Trine

    SvarSlett
  13. Hei, kjære du.. dørene deres er alldeles skjønne! Bra dere fikk lagd kopier av den gamle. Det gjorde vi også med ytterdøra vår. Da den gamle overhodet ikke var tett!
    Hvis jeg skal tippe alderen på den gamle døra, vil jeg si at den er fra ca.1860. Men jeg er jo ingen ekspert!! ;) Vært gøy å få høre det "riktige" svaret om du får tak i ekspert-hjelp!
    Gustaviansk blå er en skjønn farge med kode: 3010-R80B. Dere har gjort et riktig valg der.. ;) for i perioden 1890-1920 var det en farge med kode: 3010-R90B som ble mye brukt. Altså en farge med litt mer blå, og litt mindre rødt i enn den gustavianske.
    Den fargen kommer jeg til å bruke da blåfargen i bryggerhuset vårt skal friskes opp :)

    Dette ble kanskje en litt teoretisk og kjedelig kommentar, men jeg blir litt ivrig skjønner du! ;) hihi..

    Ønsker deg og dine en strålende søndag!

    Klem fra Fru K

    SvarSlett
  14. Vakre dører, Helene :-) Og flott blåfarge. Vi fant også doble dører på loftet, og har en liknende blåfarge. Dørene på et hus er viktige! De ønsker oss jo velkommen - eller ikke, hehe.

    Ha en fin dag i Bergen!

    Marie

    SvarSlett
  15. Så kjekt å lese om opppussingsprosjektene dine!

    Ha en fin uke! Klem

    SvarSlett
  16. Så vanvittige flotte dører!
    Skal si dere har hatt ett enormt pågangsmot, og bra at samboer/ekteskapet har tålt dette! For det må jo ha vært veldig slitsomt og lange dager!
    Godt jobbet! Følger spent med:-)! Nå kan vi snart begynne å pynte til jul:-)
    Klem Tone-C

    SvarSlett
  17. Det var en nydelig farge på den døren, den skal jeg merke meg, for er på jakt etter en blåfarge til døren her, når den skal skiftes..! Takk for inspirasjon! Ha en super kveld! Klem

    SvarSlett