onsdag 11. mai 2011

Forandring ved spiseplassen

Den vakre parafinlysekronen ble knust av en hobbyplate som veltet over den. Det skjedde rett før nyttår, forferdelig!! Lampen er vakker men etter å ha hengt skakket og skjev har jeg fått den opp i halsen. Den har knekt av to armer og trenger sårt hjelp. Har lagt den ut på Finn med info om skadene, men jeg har bestemt meg for at den ikke skal ut av familien. Min mellomste søster skal få den og forhåpentligvis skal vi klare å fikse den på et vis. Dette har medført at jeg har tenkt nytt rundt spiseplassen min. Inspirasjonen er lett og se kommer fra Lille Vildand :) Hun har vært og hjulpet meg selvsagt.

For en stund siden kom jeg over noen brune metallstoler som jeg tenkte ville passe bra til mine kobberfargede kjøkkenlamper og til alt mitt brune treverk. Blidene fra butikken var tatt ute og stolene så brune ut.





Ja, brune ser de ut til å være :) men da de kom i hus hos meg var de veldig mørke med en fantastisk patina. Orginale! Bildene som er tatt og som jeg har tatt lyver. De er enda finere i virkeligheten! Det dumme er at i og med at de er mørkere enn antatt, krasjet de med bordets ubehandlete plate. En time etter jeg hadde pakket dem opp kontaktet jeg et billakkerings-senter og fikk pris på hva det kostet å få dem lakkert hvite.
Jeg hadde nesten tatt dem ut i bilen og var på vei for å levere dem da jeg ombestemte meg. Stolene var jo nydelige og jeg hadde ikke hjerte til å ødlegge/endre dem. Dermed måtte bordet vike.. huff og uff. Til mitt forsvar var bordplaten riktig furuaktig og jeg har mye brunt i mitt kjøkken. Valget jeg tok med å male bordet er jeg nå superfornøyd med selv om jeg kjenner det litt i magen. Drastisk forandring!!

Bordet har fått tre strøk med hvit linoljemaling og jeg har brukt varmpistol for å "patinere" det. Ikke rart jeg har sjelden blogginnlegg:) For noe styr!!
































Lampen er fra Butik Sophie

















Lyst rent og deilig!!! Uvant med så mørke stoler men tror jeg liker det.


15 kommentarer:

  1. Ikke rart du liker det, det ble riktig så lekkert :) effektiv du er om dagen, da! ;)

    Ser stadig annonser på finn fra deg og din søster ;-)) Begynner å kjenne igjen hjem, møbler og detaljer etterhvert ;)

    Klem

    SvarSlett
  2. Gøy med forandring:)
    Jeg synes rommet ble veldig fint slik. Mye mer luftig og så kom det store fine vinduet ditt så fint frem:) Gleder meg til å se det live!

    SvarSlett
  3. DØDSFINT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-)))

    SvarSlett
  4. hei.
    men å fint dette ble, så godt du ikke fikk dem lakket,
    de er rå lekre sånn de er,
    nydelig det ble,
    klart man ikke har tid å blogge når en er så opptatt, men moro er det.
    ønsker deg en fantastisk dag,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  5. Ja det ene fører alltid det andre med seg! men dette ble superfint! Du gjorde nok rett i male bordet i stedet for stolene, og du har har gjort det på en fantastisk fin måte! herlig lampe og:)
    Ha en fin dag!
    Klem fra Hanne:)

    SvarSlett
  6. Lekre stoler, og sammensetningen med det hvite er lekkert! Et godt valg du har gjort! Ha en fin dag videre.

    SvarSlett
  7. SÅÅÅÅÅÅ FINT!!!! Helt nytt kjøkken. Mye luftigere, lettere og mer franskinspirert:) Stolene er kjempefine og gir rommet et røffere preg. Genialt med slagbenken under vinduet mot vest - frigjorde du plass under ditt gamle vindu slik at det kom til sin rett. Husk å vanne oliventreet♡

    SvarSlett
  8. stolene er helt råååå! og jeg synes bordet ble lekkert!!!

    nyt dagen

    klem beate

    SvarSlett
  9. Kjempe lekkert... ♥

    Ha en nydelig dag!

    *Klemmer*

    SvarSlett
  10. WOW! så utrolig stilig! de stolene er gullverdt! Måtte du gi mye for dem eller? Det ble i allefall et fantastisk resultat! :)

    //ps. du må bytte om i kommentarfeltet ditt sånn at flere får muligheten til å kommentere hos deg. Nå måtte jeg logge inn med en eldgammel googlekonto for å få til å kommentere. Det kan hende du går glipp av kommentarer i fleng når vi ikke kan skrive inn navn og url selv ;)

    klem fra Kayso.net

    SvarSlett
  11. jag njuter av dina bilder!!!!
    Så fiiina stolar!!!!
    Och lampan!!!!
    Ha en fin Kväll!
    Klem Kathrine

    SvarSlett
  12. For noen fantastiske stoler! Bra du valgte å beholde dem i orginalfargen og heller male bordet for bordet ble jo kjempefint!! Herlig med hvit bordplate, da kommer liksom all pynt og dekking bedre fram.

    Ha en fin kveld!
    Klem Monica S

    SvarSlett
  13. Vill bara önska en trevlig helg!

    SvarSlett
  14. Hei.

    Kjempe fint rom ! Og de stolene var jo bare flotte da, passet veldig godt inn! Liker stilen din :)

    Ha en fortsatt fin dag :)

    Klem Birgit

    SvarSlett