søndag 12. september 2010

Hvor gammelt er dette?

Her kommer et bilderas av dette møbelementet som jeg har i vinterhagen. Det består av fire forskjellige deler; sofaen, to stoler, et "blomsterbord" og fire stoler. Sofagruppen har rette gustavianske ben, mens de fire andre stolene har et mer rokokko preg med bøyde ben. Jeg skulle så gjerne hatt mer kunnskap om disse møblene! Hvor gamle de er og hvilken stilperiode? Dette ble for noen år siden kjøpt i Halden og mannen det ble kjøpt av, som var i 60årene, hadde arvet dette av sine besteforeldre :) Det vil jo si at det ganske gammelt.





Sofaen





Mønsteret og fargen








De to stolene


















Bordet













De Fire stolene



Disse stolene finnes det fire stykker av. Noen er med rotting bunn noen ikke. Beina er bøyd og er i rokokkostil, men kan godt være jeg tar feil. Noen som vet hva dette er? Legger ved detaljbilder av denne stolen under.
















Vinterhagen



ØNSKER ALLE EN GOD
UKE
:)

16 kommentarer:

  1. Det er så vakkert at det gjør vondt!!
    Utrolig gode bilder - og mæblementet....JEG SKULLE BEHOLDT DET!!!Wæææææææææææææææææææ!!
    Supert hvis det er noen ekspertise der ute som kan fortelle noe om møblementet som har reist langt for å havne i det perfekte rom hos deg.
    -♥-
    Jannicke

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder av nyelige møbler!!! De passer perfekt i vinterhagen din:)
    Spennende å se om noen har noe info å komme med...

    SvarSlett
  3. Jeg har ingen ekspertråd å komme med, så kan desverre ikke hjelpe deg der, men ville bare si at møblene er jo bare helt fantastiske!! Så fine! Hjemmet ditt må jo bare være et paradis!! Kanskje bor du på Paradis? :p

    Ha en strålende uke! Håper du får svar på det du lurer på :-)

    Klemmer, T

    SvarSlett
  4. Nydelige møbler! Bare pittelittegranne misunnelig, hihi :)

    SvarSlett
  5. Hjääälp jag svimmar!!! Nu hr jag scrollat upp och ner flera gånger. Det var nog det vackraste jag sett på väldig länge. Så ljuvligt med den grå färgen och den lite turkosgröna som tittar fram bakom. Ser ut att vara från övergången mellan gustavianskt och rokoko. Första halvan av 18 talet, men jag tycker du skall visa dem för en expert, kanske en antikhandlare vet....Nu måste jag titta en gång till.
    Kram Pia

    SvarSlett
  6. Så skjønn du er! Tusen takk!! ♥

    Nei, med to så små så blir du ikke arbeidsledig! Den vaskingen kan du ta igjen når barna blir større ;-)
    Det viktigste er jo at man er lykkelig og har det bra! Da spiller ikke verken hybelkaniner, fingermerker på vinduer og en søndag med bly i ræven så stor rolle ;-)

    Nattaklemmer

    SvarSlett
  7. Lekkert! Har null-niks-nada ekspertise men syns det er kjempefint!! :-)
    Kjempefine bilder også.

    Ha en strålende uke :-)

    klem W

    SvarSlett
  8. Kjempefine...minner meg om Gustaviansk..med år...aner ikke...
    Ta med bilde og stikk innom en antikvitetshandler...
    ha en flottdag
    eddaKlememr

    SvarSlett
  9. Så nydelige bilder... =) Jeg har dessverre ikke mer peiling, enn at jeg syns det er slående vakkert alt sammen... =)

    Ha en fin dag!
    Klem Jenny

    SvarSlett
  10. Så mange bilder du viser!! Vi er ganske sikre på at dette møblementet er fra siste halvdel av 1800-tallet.. Rundt 1870 tipper vi!! Vår mormor har et som er veldig likt, og det er gustaviansk stil, og fra 1872.. Håper dette var til hjelp?

    :)

    SvarSlett
  11. Helt fantastisk blogg herved lagt til i min liste over fantastiske blogger:D :D
    klemmer

    SvarSlett
  12. Kjempekoselige møbler, men jeg har selvfølgelig INGEN ANELSE på når de er fra.

    Men jeg kan ønske deg en kjempefin uke, så det gjør jeg NÅ.

    Klem

    SvarSlett
  13. Å så fint!! En utrolig skjønn vinterhage du har, heldige du :)

    SvarSlett
  14. Hei!

    Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med alderen på møblene, men vakre er de - uansett alder ;-) De passer jo perfekt i vinterhagen din. Det ordet er bare så fantastisk "vinterhage". Nydelig! Heldige du, som har en. Skulle såååå ønske jeg hadde det, også ;-)

    Klem

    SvarSlett
  15. Kan ikke hjelpe deg jeg heller desverre, men måtte bare få si at du er kjempeheldig som har disse vakre møblene!
    Lurt å ta med bilder til en antikvitetshandler;)
    Lampen i forrige innlegg var nydelig!!!
    Lurer så på hvor du har kjøpt Carl Larsson boken, er det på nett kanskje? Får ikke tak i den her jeg bor skjønner du :D
    klem Laila

    SvarSlett
  16. Hej på dig!

    Först och främst tack för att du besöker mig och skriver!, sedan förlåt att jag inte svarat förrän nu!
    Svårt att avgöra på bilder.. man vill ju helst vända och vrida och känna..
    Spontant gissar jag på att möblerna är från slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet.. "badkarssoffan" och de två "bergérena" är i gustaviansk stil, eller louis XVI stil som ju är den franska motsvarigheten. Tycker dom har lite "franskt" över sig..
    likaså de fyra stolarna som känns nyrokoko-aktiga.
    Hade jag haft dom i min ägo hade jag definitivt skrapat fram den underliggande turkosa färgen som verkar härligt charmig och spännande..
    Kram

    SvarSlett